Corporate blogging: oplysende dialog eller formørkelse?
19. jan 2007 14:03, Thildekk
Medietrenden er i øjeblikket at inddrage lyttere, læsere og seere i diverse programmer for at opnå en så høj "bruger-deltagelse" og et så højt "bruger-engagement" som mulig.
Dette har virksomhederne opdaget, og de forsøger gennem deres nyeste medie, bloggen, at inddrage deres publikum, lig med forbrugerne, i samtaler af interesse for virksomheden. Men er disse samtaler rigtig dialog eller er det ren strategi fra virksomhedernes side efterhånden som de forstår at integrere bloggen i deres kommunikationsplanlægning?
I virksomhederne hvor medarbejderne blogger, opstilles der ofte blog-politikker, der er et regelsæt for kommunikationen på bloggen, og internt for, hvad medarbejderen må have lov at skrive.
Men går disse regler ikke stik imod bloggens ellers oprørske natur, der ikke lader sig styre eller snyde af virksomhedernes smarte påfund, når de f.eks. opdigter falske bloggere for derved at gøre bloggen til et rent marketingredskab?
Er der risiko for, at bloggen bliver en ny form for propaganderende kommunikation fra virksomhedernes side, ligesom hjemmesiden er blevet virksomhedernes polerede overflade? Og når der på Arla Weblogs står, at medarbejdernes bloggerier kun er udtryk for deres personlige holdning, kan man se overhovedet bruge samtalen til noget... man henvender sig vel oftest til disse blogs, da de er tilknyttet Arla, og ikke fordi man gerne vil i kontakt med medarbejderne som privatpersoner?
Blog: dialog eller "bavardage"?


19. jan 2007 15:46
Dette sidste er jeg ikke helt enig i.
Man kan godt være i dialog med bloggere på en virksomhedsblog uden at være interesseret i firmaet, men blot er interesseret i det fagområde, hvor firmaet agerer, da det kan forventes at der er en god del faglig viden blandt virksomhedens medarbejdere.
F.eks: "Bruges der oftest frisk eller frosset frugt i yougurt?"
Jeg synes iøvrigt at Bækgårdens blog på Arlabloggen, for nu at blive i Jeres eksempel, har givet nogle ordentlige bredsider til både folkevalgte og direktion.
Der kan næppe være tale om bestilt arbejde fra ledelsens side.
Se f.eks. <a href="http://www.arla.dk/weblog/hvor-er-logikken.html" rel="nofollow">http://www.arla.dk/weblog/hvor-er-logikken.html</a>
Jeg var selv, i starten, meget kritisk i forhold til ægtheden.
21. jan 2007 19:31
Hej Farmer
Ja, jeg mener egentlig også som udgangspunkt at ægtheden er god nok, når man kigger på f.eks. Arla Weblogs, men man kan stadig godt tænke sig at medarbejderne ville skrive noget andet, hvis de ikke var underlagt regler fra virksomhedens side - hvorfor ellers have reglerne hvis det ikke var for at "styre" medarbejdernes frie skrivetrang og sikre sig, at hvis de taler over sig, så er det ikke i virksomhedens navn.
Men ja, det er helt sikkert meget interessant, at den faglige viden blandt medarbejderne nu kan nå direkte ud til forbrugerne og andre interesserede og vice versa - regler eller ej.
22. jan 2007 10:57
Som en af de omtalte Arlabloggere vil jeg også gerne knytte en kommentar til jeres problematik. Jeg er enig med Farmer i, at man sagtens kan være i dialog med bloggeren uden at være sønderlig interesseret i virksomheden. Min intuitive fornemmelse er da også, at bloggeriet har givet os kontakt med mange brugere, som vi ellers ikke ville have "mødt"…
Vores nuværende fire blogs knytter vel indholdsmæssigt både an til faglighed,kompetence/ansvar/mandat,samt personlige holdninger og værdier. Ikke mindst i dette lys - og både af hensyn til blogger og virksomhed - er det vigtigt, at der findes retningslinier, der fortæller, hvad man kan forvente og ikke forvente på virksomhedsbloggen. For mit vedkommende er Arlas weblogretningslinier en form for varedeklaration, der omfatter de indholdsmæssige begrænsninger, der vil være for virksomhedsbloggeren (juridisk ift markedsføringsloven, sundhedsanprisninger etc.)På det holdningsmæssige plan dog også som den beskyttelse, der er nødvendig for at bloggeren kan være i oposition/eller gå til biddet, når det er belejligt. Det var i øvrigt Arlas bloggruppe, der tog inititativ til retningslinierne – ikke Arlas ledelse !!
22. jan 2007 11:54
Velkommen til diskussionen Maja (o:
Ja, er helt enig i, at det er vigtigt at etablere en slags kontrakt med læserne, så de dermed ved, hvad de kan forvente af bloggen og dens forfatter - en slags varedeklaration, som du skriver.
Også meget interessant, at du skriver, det var jer, der tog initiativ til retningslinjerne og ikke ledelsen. Jeg mener dog stadig, at problematikken kan anskues fra samme vinkel, dvs. at det både er til fordel for medarbejder-blogger og virksomhed, at der bliver lagt en distance mellem virksomheden og de personlige holdninger medarbejderen skriver om, men at denne "distance" kan virke kunstig og forvirrende fra læserens/forbrugerens side, da medarbejderens udtalelser foregår i virksomheds regi.
Dette er naturligvis mest aktuelt, når der er tale om penible emner, og mindre hvis der er tale om, om der f.eks. bruges frisk eller frossen frugt i yoghurt...
22. jan 2007 12:07
Enig Thilde. Derfor kan det også nogle gange være vigtigt at præcisere, at lige her på dette område - mener jeg....
Linker lige til et konkret eksempel på, at vi meget nemt KAN blive misforstået fra Louis - min exkollega: <a href="http://www.arla.dk/weblog/kan-man-blogge-om-egne.html" rel="nofollow">http://www.arla.dk/weblog/kan-man-blogge-om-egne.html</a>